Nå kan du hente parkeringsoblat hos oss

Fra 1. juni innføres det sesongregulert parkeringsavgift ved Marsøra. For å parkere gratis må du hente oblat på Kippermoen.

Vefsn kommune innførte I fjor sesongregulert parkeringsavgift ved Øyøra friluftsport i månedene juni, juli og august. Dette er et tiltak for å sikre god drift og vedlikehold av kommunens mest besøkte friluftsområde, og ordningen videreføres i år.

Fra 1. Juni koster det 10 kroner per time for å parkere ved inngangsporten til Marsøra og Helgelandstrappa, men er du bosatt i Vefsn er det gratis. Så lenge du har gyldig parkeringsoblat.

På plassen til venstre, merket «Mot avgift eller gyldig parkeringstillatelse», kan innbyggere med gyldig oblat parkere gratis. På plassen langs vannkanten, merket «Mot avgift», må alle betale – også de med oblat.

– Har man tatt vare på oblatene fra i fjor, er disse gyldige i år også. Trenger man nye kan disse hentes ut på forhånd, og det gjøres i resepsjonen på Kippermoen idrettssenter, sier enhetsleder folkehelse, Anne-Marit Almås Marken.

Innbyggere med parkeringsoblat kan under turistsesongen parkere avgiftsfritt på parkeringsplassene til venstre ved ankomst på området (se bilde). På parkeringsplassene mot vannkanten må man betale avgift, uansett.

– Det er viktig å understreke at allemannsretten star sterkt, og at parkeringsavgiften kun gjelder for bruk av parkeringsplassene. Selve naturopplevelsen er selvsagt gratis, sier Almås-Marken.

Inntektene fra parkeringsavgiften går uavkortet til:

  • Vedlikehold av parkeringsplasser
  • Drift av toalettfasiliteter
  • Søppelhåndtering
  • Informasjonsskilt og stier