Vefsn kommune innførte I fjor sesongregulert parkeringsavgift ved Øyøra friluftsport i månedene juni, juli og august. Dette er et tiltak for å sikre god drift og vedlikehold av kommunens mest besøkte friluftsområde, og ordningen videreføres i år.
Fra 1. Juni koster det 10 kroner per time for å parkere ved inngangsporten til Marsøra og Helgelandstrappa, men er du bosatt i Vefsn er det gratis. Så lenge du har gyldig parkeringsoblat.
– Har man tatt vare på oblatene fra i fjor, er disse gyldige i år også. Trenger man nye kan disse hentes ut på forhånd, og det gjøres i resepsjonen på Kippermoen idrettssenter, sier enhetsleder folkehelse, Anne-Marit Almås Marken.
Innbyggere med parkeringsoblat kan under turistsesongen parkere avgiftsfritt på parkeringsplassene til venstre ved ankomst på området (se bilde). På parkeringsplassene mot vannkanten må man betale avgift, uansett.
– Det er viktig å understreke at allemannsretten star sterkt, og at parkeringsavgiften kun gjelder for bruk av parkeringsplassene. Selve naturopplevelsen er selvsagt gratis, sier Almås-Marken.
Inntektene fra parkeringsavgiften går uavkortet til: